Zgłoszenie urodzenia dziecka
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem - Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
1. Karta urodzenia noworodka przekazywana jest Kierownikowi USC przez szpital, w którym dziecko się urodziło.
2. Protokół zgłoszenia urodzenia sporządzony jest w USC, a następnie podpisywany przez osobę zgłaszającą
oraz Kierownika USC/Zastępcę Kierownika USC.
3. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują matka lub ojciec dziecka (jeśli rodzice są małżeństwem) - należy przygotować ważne dokumenty tożsamości obojga rodziców (dowód osobisty lub paszport) - do wglądu.
Komórka organizacyjna
Urząd Stanu Cywilnego, pokój nr 23
Opłaty
Za sporządzenie aktu nie pobiera się opłaty, a po sporządzeniu wydaje się bezpłatnie 1 odpis skrócony aktu urodzenia,
Termin i sposób realizacji
W dniu zgłoszenia
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
5. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
6. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
Tryb odwoławczy
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Dodatkowe informacje, uwagi
Rejestracja noworodka urodzonego na terenie gminy Wierzchowo w celu sporządzenia aktu urodzenia (w tym nadanie imienia dziecku i numeru PESEL).
Zgłoszenie urodzenia dziecka w USC zastępuje zameldowanie.
1. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku
gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się. Sporządza się tylko akt urodzenia z adnotacją,
że dziecko urodziło się martwe.
2. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia
na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu,
oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
3. Akt urodzenia sporządza Urząd Stanu Cywilnego, na terenie którego urodziło się dziecko - niezależnie od miejsca zamieszkania rodziców.
4. Wybór imienia (imion) dziecka musi być uzgodniony przez oboje rodziców. Dziecku można nadać nie więcej niż dwa imiona przy czym żadne z wybranych imion nie może być w formie zdrobniałej, mieć charakteru ośmieszającego
lub nieprzyzwoitego. Wybrane imię może mieć obce pochodzenie niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka.
5. Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka dziecka, która ukończyła 16 lat, dokonuje zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiada ograniczoną zdolność
do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy
lub opiekun matki.
6. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania
lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się,
jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji.