Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Gmina Wierzchowo

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

1. Karta urodzenia noworodka przekazywana jest Kierownikowi USC przez szpital, w którym dziecko się urodziło.
2. Protokół zgłoszenia urodzenia sporządzony jest w USC, a następnie podpisywany przez osobę zgłaszającą 
oraz Kierownika USC/Zastępcę Kierownika USC.
3. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują matka lub ojciec dziecka (jeśli rodzice są małżeństwem) - należy przygotować ważne dokumenty tożsamości obojga rodziców (dowód osobisty lub paszport) - do wglądu.
 


Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego, pokój nr 23


Opłaty

Za sporządzenie aktu nie pobiera się opłaty, a po sporządzeniu wydaje się bezpłatnie 1 odpis skrócony aktu urodzenia,


Termin i sposób realizacji

W dniu zgłoszenia 


Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
2. Ustawa  z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Ustawa  z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
5. Ustawa  z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
6. Ustawa  z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
 


Tryb odwoławczy

Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

Rejestracja noworodka urodzonego na terenie gminy Wierzchowo  w celu sporządzenia aktu urodzenia (w tym nadanie imienia dziecku i numeru PESEL).
Zgłoszenie urodzenia dziecka w USC zastępuje zameldowanie. 
1. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku 
gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się. Sporządza się tylko akt urodzenia z adnotacją,
że dziecko urodziło się martwe. 
2. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia 
na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, 
oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
3. Akt urodzenia sporządza Urząd Stanu Cywilnego, na terenie którego urodziło się dziecko - niezależnie od miejsca zamieszkania rodziców. 
4. Wybór imienia (imion) dziecka musi być uzgodniony przez oboje rodziców. Dziecku można nadać nie więcej niż dwa imiona przy czym żadne z wybranych imion nie może być w formie zdrobniałej, mieć charakteru ośmieszającego 
lub nieprzyzwoitego. Wybrane imię może mieć obce pochodzenie niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka.
5. Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka dziecka, która ukończyła 16 lat, dokonuje zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiada ograniczoną zdolność 
do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy 
lub opiekun matki.
6. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania 
lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, 
jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji.