Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Gmina Wierzchowo

Sprostowanie i uzupełnienie aktów stanu cywilnego

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

Wniosek o sprostowanie aktu

Wniosek o uzupełnienie aktu

1. Wypełniony wniosek 
2. Dowód osobisty – do wglądu.
3. Paszport cudzoziemca - do wglądu
W sytuacji, gdy akt stanu cywilnego ma być sprostowany lub uzupełniony na podstawie zagranicznego dokumentu
cywilnego - zagraniczny dokument:
a) powinien być oryginałem,
b) powinien stwierdzać zdarzenie wcześniejsze,
c) powinien dotyczyć tej samej osoby lub jej wstępnych,
d) nie może być kserokopią,
e) powinien być tłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego.


Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego, pokój nr 23


Opłaty

Opłata a sprostowanie lub uzupełnienie aktu - 39 zł
za każdy odpis skrócony aktu – 22 zł
w przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika - 17 zł od pełnomocnictwa                                                 Opłatę skarbową uiszcza się na rachunek bankowy Gminy Wierzchowo : 70 8570 1012 3923 6975 2000 0010


Termin i sposób realizacji

Rozpoznanie sprawy w zależności od stopnia skomplikowania sprawy, nie później niż w ciągu miesiąca; sprawa
szczególnie skomplikowana - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.


Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej,
3. Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne.
4. Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
5. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
6. Ustawa z dnia 27 stycznia 2022r. o dokumentach paszportowych.


Tryb odwoławczy

Organem odwoławczym od negatywnej decyzji jest Wojewoda Zachodniopomorski w Szczecinie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Koszalinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

1. Akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, uzupełnia kierownik urzędu stanu cywilnego,który go sporządził, na podstawie innych aktów stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnegoprowadzonych dla tego aktu i innych dokumentów mających wpływ na stan cywilny.
2. Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu
cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osobylub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędustanu cywilnego, który go sporządził.
3. W przypadku dokonywania uzupełnienia/sprostowania z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczylub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia,sprostowania lub złożeniu wniosku o uzupełnienie/sprostowanie aktu stanu cywilnego.
4. Jeżeli uzupełnienia/sprostowania aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędustanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
5. Sprawę można załatwić korespondencyjnie lub przez pełnomocnika na podstawie imiennego pełnomocnictwa,
Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmówokreślonych w art. 20a ust.1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny,mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ichumocowanie; z kolei, jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostałysporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy użyciu mechanizmówokreślonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.                                                                                                                                    6. Strona zamieszkała za granicą lub mająca siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzeniasprawy zamieszkałego w kraju, jest obowiązana wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń.
7. akty stanu cywilnego cudzoziemców sporządzone przed dniem 1.03.2015 r. w zakresie imienia i nazwiska cudzoziemca mogą zostać sprostowane na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamośći obywatelstwo.